EEN EVENWICHTIG ONTBIJT

EEN GOED ONTBIJT IS HET BEGIN VAN EEN MOOIE DAG!

Neem elke ochtend een vliegende start met een evenwichtig en voedzaam ontbijt. Dat is zeker tijdens de groeifasen in de kinder- en tienerjaren heel belangrijk. Want net dan hebben kinderen en pubers extra energie en voedingsstoffen nodig. Herontdek het belang van het ontbijt, van vers fruit en vruchtensap voor jou en je gezin.

HET ONTBIJT: EEN MAALTIJD, FRUIT EN ESSENTIËLE VOEDINGSSTOFFEN

Het ontbijt moet instaan voor 20 tot 25% van je dagelijkse calorie-inname (Bron: Vigez). Een ideale gelegenheid dus om minstens 1 van de aanbevolen dagelijkse porties fruit te consumeren. Door een glas vruchtensap te drinken, bijvoorbeeld. Fruit en groenten zijn van essentieel belang om ervoor te zorgen dat we voldoende vitamines, mineralen en vezels opnemen. Welk fruit eet jij? En waarom probeer je niet eens iets nieuws? De aanbevelingen op basis van de actieve voedingsdriehoek (bron: Vigez) zijn als volgt: consumeer 2 à 3 stukken fruit per dag, bij voorkeur vers en fruitsap kan een aanvulling zijn op de fruitconsumptie. Er wordt aangeraden niet meer dan één stuk fruit per dag te vervangen door sap. Meer informatie over een gezond ontbijt kan je vinden op http://www.zoetstoffen.eu/nl/nieuws/wat_is_een_gezond_ontbijt

HOE MAAK JE EEN EVENWICHTIG ONTBIJT KLAAR? (BRON: VIGEZ)

Het ontbijt moet goed zijn voor 20 tot 25% (van een vijfde tot een kwart) van je dagelijkse calorie-inname. Met een ontbijt op basis van de belangrijkste voedselgroepen neem je elke ochtend een vliegende start:  

ONTBIJTGRANEN, BROOD en andere voedingsmiddelen op basis van granen
Deze voedselgroep vormt de basis van onze voeding. Hij bevat ondermeer brood, ontbijtgranen, havermout, rijst, pasta en aardappelen. Die voedingsmiddelen bevatten koolhydraten, die je lichaam energie, vitamine B (thiamine en niacine), foliumzuur, vezels en ijzer geven. Ontbijtgranen, havermoutpap, brood, brioches, moutbrood, brood met gedroogd fruit en bagels zijn allemaal uitstekende bronnen van energie, om je dag goed te beginnen.     

 FRUIT EN GROENTEN
Deze groep bevat verse, diepgevroren, gedroogde en ingeblikte groenten en fruit. Daarnaast tellen ook vruchten- en groentesappen en smoothies op basis van fruit of 100% vruchtensap mee.
Deze voedingsmiddelen zijn bronnen van vitamine A, vitamine C, foliumzuur, kalium, koolhydraten en vezels. Wie veel fruit en groenten eet, loopt volgens een heleboel studies minder risico’s op hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker (Bron: Vigez). Tot slot zitten ze vaak ook boordevol andere bioactieve componenten, fytoverbindingen genaamd, zoals polyfenolen en flavonoïden.   
Minute Maid Sinaasappel met vitamine C en Minute Maid Multivitamines zijn een prima voedingssupplement bij je ontbijt.

MELK EN ZUIVELPRODUCTEN
De groep van melk en zuivelproducten omvat melk, kaas, yoghurt en plattekaas. Ook met calcium verrijkte sojamelk komt in aanmerking. Deze voedingsmiddelen bieden een brede waaier aan voedingsstoffen, waaronder calcium, eiwitten, vitamine B2 (riboflavine), vitamine B12, zink en vitamine A (in volle melkproducten).
Calcium is essentieel voor stevige en gezonde botten, hoe oud je ook bent. Een portie melk (250 ml) op je ontbijtgranen is goed voor een derde van je dagelijkse calciumbehoeften. 

DRANK VOOR EEN GOEDE HYDRATATIE (BRON: VIGEZ)
Hydratatie is essentieel in alle aspecten van ons leven en dus ook onmisbaar ‘s ochtends. Alle dranken dragen bij tot je dagelijkse vochtinname, inclusief de thee, koffie en vruchtensappen die je bij het ontbijt drinkt. De totale hoeveelheid vocht die je de hele dag inneemt, komt niet alleen van het water dat je drinkt, maar ook van allerlei andere soorten dranken en van het water dat in voedingsmiddelen zit. Water draagt bij tot een normale lichaamstemperatuurregeling en het behoud van normale lichamelijke en cognitieve functies (Verordening inzake voedings- en gezondheidsclaims, art. 13). Een volwassen vrouw moet 2 liter per dag drinken, een volwassen man 2,5 liter. Naargelang hun leeftijd moeten kinderen tussen 1,3 en 2,1 liter drinken.