DE VOORDELEN VAN FRUIT

Bij Minute Maid is fruit de basis van al onze sappen en nectars.

Tijdens het productieproces van onze vruchtensappen op basis van concentraat en bestaande uit 100% fruit, voegen we geen kleurstoffen toe. Wij stellen je trots de vruchten voor waar we mee werken en de gezondheidsvoordelen die zij ons bieden.

  1. De sinaasappel

    Sinaasappels bevatten foliumzuur en kalium en zijn een uitstekende bron van vitamine C en flavonoïden, die antioxidante eigenschappen hebben. Een gemiddelde sinaasappel (154 g) bezorgt je meer dan je dagelijkse behoefte aan vitamine C. Diezelfde portie is ook een prima bron van vezels en foliumzuur, en bevat slechts 80 calorieën.

  2. De appel

    De appel is ongetwijfeld de populairste vrucht. Hij ligt makkelijk in de hand en is altijd kant-en-klaar. Hij bestaat in verschillende kleuren, smaken en groottes. Wat wil je nog meer? Zijn weldaden waren bekend al lang voor de eerste voedingsdeskundige werd geboren. Mensen zeiden vroeger tegen hun kinderen: “Een appel per dag houdt de dokter weg.” Sommigen geloven dat de appelboom de eerste geteelde boom was. Vandaag bestaan er zowat 8.000 appelvariëteiten over de hele wereld. En allemaal zijn ze een bron van antioxidanten, pectine en vezels. Appels bevatten kalium, vezels en polyfenolen. Een grote appel (242 g) is een uitstekende bron van vezels per portie (130 calorieën).

  3. De zwarte bes

    Al eeuwenlang wordt de zwarte bes beschouwd als een voedzame vrucht en een eetbare wilde lekkernij. In de middeleeuwen begon men de zwarte bes als geneeskrachtige plant te gebruiken. En ook al hebben onderzoekers zijn positieve effecten op onze gezondheid ontdekt, vandaag is de zwarte bes vooral geliefd omwille van zijn frisse smaak in confituur en natuurlijk ook vruchtensap.

  4. De framboos

    Er wordt gezegd dat de framboos voor het eerst opdook in een regio die overeenkomt met het huidige Turkije. De Romeinen verspreidden de vrucht 2.000 jaar geleden over heel Europa. Ze brachten frambozen mee en lieten overal zaadjes achter, die op natuurlijke wijze zijn ontkiemd.

  5. De druif

    Je hoeft maar naar eeuwenoude schilderijen te kijken om te beseffen hoe belangrijk de druif was voor onze voorouders. Er was geen groter symbool voor lust en sensualiteit dan een hand die een dikke tros natte druiven vasthoudt. Dat komt misschien omdat je er wijn van kan maken. Of ervan kan genieten in een heerlijk glas druivensap. Rode druiven zijn een uitstekende bron van vitamine C en bevatten polyfenolen, zoals anthocyanidinen, die antioxidanten zijn. Ook witte druiven bevatten antioxidanten.

  6. De passievrucht

    De passievrucht De passievrucht werd ontdekt in de regenwouden van het Amazonegebied, in Brazilië. Zijn naam komt niet van zijn vermeende lustopwekkende kwaliteiten, maar eerder van Spaanse missionarissen, die er de Bijbelse beschrijving van de laatste dagen van Jezus mee illustreerden. Vandaag bestaan er een vijftigtal variëteiten, die geteeld worden in Nieuw-Zeeland, Australië en Zuidoost-Azië. Passievruchten zijn rijk aan vitamine A, vitamine B3, kalium en ijzer.

  7. De abrikoos

    De abrikoos is al duizenden jaren bekend en geliefd. Vermoed wordt dat hij afkomstig is uit een streek ergens tussen Rusland en China. In de tijd van de Romeinen werd de abrikoos al verbouwd in Europa. Vandaag is Turkije een van de grootste abrikozenproducenten, samen met de Verenigde Staten. Abrikozen zitten boordevol provitamine A, ijzer en kalium.

  8. De mango

    Het verbouwen en domesticeren van de mango begon in het Indische subcontinent, meer dan 4.000 jaar geleden. De Portugezen, die in India toekwamen in de 15de eeuw, hielpen de vrucht te verspreiden in Zuid-Amerika, de Filippijnen en West-Afrika. Vandaag wordt de mango vooral geteeld in tropische en subtropische gebieden. Hij is rijk aan provitamine A, vezels, flavonoïden en vitamine C.

  9. De blauwe bosbes

    De blauwe bosbes De blauwe bosbes is een iconische Amerikaanse vrucht. Hoewel hij oorspronkelijk uit Noord-Amerika komt, wordt hij ook geteeld in Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Amerika.

  10. De ananas

    De ananas De ananas is een heerlijke vrucht met heel wat voordelen. Een portie ananas (2 sneetjes of 112 g) bevat slechts 50 calorieën en is een uitstekende bron van vitamine C en mangaan. Maar hij bevat ook andere voedingsstoffen, zoals vezels en calcium.

  11. De banaan

    Bananen zijn een van de populairste vruchten. Ze worden meestal gegeten als verse vrucht of in smoothies. Een gemiddelde banaan (126 g) bevat ongeveer 110 calorieën en is een prima bron van complexe koolhydraten, die langzaam afbreken om je langdurig van energie te voorzien. Het perfecte tussendoortje! Bovendien zitten bananen boordevol vitamine B6, kalium, vezels en vitamine C.

  12. De kiwi

    De kiwi komt oorspronkelijk uit China en werd in het begin van de 20ste eeuw geïntroduceerd in Nieuw-Zeeland. Twee gemiddelde kiwi’s (148 g) bezorgen je meer dan het dubbele (240%) van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C, voor slechts 90 calorieën. De gele kiwi is een uitstekende bron van vitamine K, vezels en kalium (evenveel als in een banaan). Snijd hem in stukjes voor een fruitsalade of mix hem met ijs, banaan, mango, magere yoghurt en granaatappelsap voor een heerlijke smoothie!